• سه شنبه ٢٣ خرداد ١٤٠٢-١٦:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٨٣٩
بررسی حسابرسی سازمان نوسازی در شورا؛ 15-154

از ضرورت نوسازی پلاک های فرسوده تا حرکت سازمان نوسازی در مسیر تحول و توسعه

گزارش حسابرس رسمی شورا در خصوص حسابرسی سازمان نوسازی شهر تهران در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در یکصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای ششم، حسابرس شورا در خصوص حسابرسی سازمان نوسازی شهر تهران اظهار داشت: از نظر موسسه صورت مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ مشروط نشان داده است، در خصوص ساخت اتوبان امام علی (ع)شهرداری منطقه ۱۵ در سالهای مالی ۱۳۹۰ لغایت ۱۳۹۹ اقدام به  تخریب ساختمان های مجاور  نموده است طبق گزارش املاک سازمان مذکور تعداد ۱۰۶۳ فقر پلاک ثبتی سازمان در سال‌های مذکور توسط شهرداری منطقه ۱۵ تصرف و تخریب گردیده است؛ مضاف بر این بالغ بر ۷۹۳ فقره پلاک ثبتی به مبلغ ۲۳۹۴میلیاردو ۳۱۵ میلیون ریال که تحت تصرف شهرداری منطقه ۱۵ می‌باشد از دفاتر و آمار سازمان خارج نگردیده است و به عنوان موجودی املاک در صورت های مالی یاداشت نگردیده است لذا با توجه به عدم دسترسی به ریز بهای پلاک های مذکور تعیین میزان سود حاصل از واگذاری‌ اراضی برای این موسسه امکان پذیر نیست.
 
امانی: باید از گزارش های حسابرسی برای آینده درس بگیریم
پس از ارائه گزارش از سوی حسابرس شورا در خصوص عملکرد مالی سازمان نوسازی شهر تهران، ناصر امانی، عضو شورا در تذکری گفت: ابزار ما برای نظارت بر عملکرد مالی شهرداری همین حسابرسی‌هاست؛ در گزارش حسابرس ذکر شده که این شرکت ۷۶۰ میلیارد تومان زیان انباشته دارد و شورای عالی سازمان تصمیم گرفته کل مسائل مالی اعم از نقد و غیر نقد سازمان را به حوزه مالی و اقتصادی شهرداری منتقل کند و طبق گزارش، تمام پروژه‌های سازمان متوقف شده است.
 امانی در ادامه تصریح کرد: مشکل ما با افرادی که ملک آن‌ها تملک شده است، نیست و مثلا یک مورد اعتراض در پروژه امام علی نداشتیم و در اینجا این سوال مطرح است که آیا این سازمان فرصت کافی برای حل این مشکلات نداشته است؟ نگرانی ما از اقدامات آتی سازمان نوسازی است. با توجه به مشکلات وصول شده، باید به این سوال پاسخ داده شود که طی ۵ سال گذشته این سازمان دقیقا چه کاری انجام داده است، باید از این گزارش درس گرفته و از ورود این سازمان به عرصه‌هایی که طرف مقابل آن مردم است، جلوگیری کنیم.
 
مظفر: باید سالی 10 درصد از پلاک های فرسوده شهر تهران نوسازی شود
در ادامه میثم مظفر، عضو دیگر شورا در خصوص عملکرد سازمان نوسازی شهر تهران به عنوان یکی از مهمترین سازمان‌ها بیان کرد: از وظایف این سازمان، نوسازی بافت فرسوده است که موضوع حائز اهمیتی در شهر تهران است. از ۳۰ تکلیف، ۷ مورد کاربردی به صورت شفاف در اینجا مطرح می‌شود که در خصوص آن‌ها باید اقدام فوری انجام شود.
صادقی ادامه داد: ۲۰۰ قطعه زمین و ملک تملک شده توسط سازمان نوسازی شهر وجود دارد که در مناطق رها شده و موجب ناراحتی و خشم مردم شده است ما خود باعث ایجاد نقاط بی‌دفاع شهری شده و به سیما و منظر شهری آسیب می‌زنیم. سازمان بر اساس مصوبات شورا و تکالیف برنامه پنجم توسعه کشور مقرر بود سالی ده درصد از پلاک‌های فرسوده شهر تهران را نوسازی کند که ۵ درصد سهم شهرداری و پنج درصد از سهم دولت بود. 
وی افزود: عملکرد سازمان در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ به جای ۱۰ درصد نوسازی 0.9 درصد بوده و این نشان دهنده وضعیت بسیار اسفناک در بافت‌های فرسوده ای است که هدف بازآفرینی شهری بودند، سازمان باید برنامه مشخصی فی‌ما بین شهرداری و دولت ارائه دهد.
 
رئیس سازمان نوسازی: سازمان نوسازی در مسیر تحول و توسعه است
 در پایان هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به تذکرات مطرح شده اعضا اظهار داشت: ما در حال بررسی وضعیت مسکن در تهران هستیم؛ به دلیل عدم تلاش و فعالیت دولت قبل در این زمینه طی ۸ سال گذشته، متاسفانه بار مضاعفی بر دوش مردم گذاشته شده است و موضوع مسکن به‌ویژه اجاره مسکن به وضعیت اسفناک تبدیل شده است.
 وی ادامه داد: در این رابطه سازمان طی 36 فقره تفاهمنامه به تعداد ۵۵۰ هزار واحد مسکونی با نهادهای مختلف، در حال حاضر پروانه 184 پروژه صادر شده است که اقدام ارزشمندی است که در صورت تداوم تا پایان این دوره به یک میلیون واحد مسکونی و بلکه بیشتر خواهد رسید. در بعدی دیگر مقرر شده است که از عایدی این تفاهمنامه‌ها، مسکن‎هایی هم برای پرسنل شهرداری ایجاد شود که طرح بسیار خوبی است و دغدغه افراد زیادی را برطرف خواهد کرد؛ در پایان مسیری که در حال حاضر سازمان نوسازی در حال طی آن است، مسیر تحول و توسعه است. امیدواریم با ادامه مسیر بتوانیم مشکلات گذشته سازمان را مرتفع کنیم.
گفتنی است گزارش حسابرس با اکثریت آرای اعضاء به تصویب رسید.

 

گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید:

yun.ir/puuiya

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: